Sagan om Mig, Den magiska talande valen och Reinfeldt DEL 1


DEL 1


Det var en gång en solig morgon i ett vackert kungarike som låg lång, långt bort. I detta fantastiska rike styrde en kung så himmelsk perfekt att alla älskade honom lika mycket som de avgudade hans åsyn. Alla människor hade jobb, ingen kände sig ensam och ordet ”krig” var inte än uppfunnet.


Den här sagan handlar inte om det kungariket.


Utan istället handlar det om ett inte lika perfekt nerregnat Sveriges än tråkig november morgon år 2009. På en lerig väg någonstans mitt emellan ”ingen går här” och ”världen ände” går jag och sparkar på en sten samtidigt som jag tyckte att allt är en enda värdelöst sörja.


Varför då, kanske ni undrar?


Jo, jag hade nyss förlorat mitt jobb på domino fabriken och fått gå hem tidigt och till min förskräckelse upptäckt jag min fru, som jag vart gift med i 7 år, vänsterprasslade med min italienska granne, don Alberto. Eftersom min fru stått som ägare för huset hade hon direkt kickat ut mig och släng alla mina saker ut ur fönstret. Inkluderat min nya 58” plasma HD tv som jag köpt en vecka tidigare, förstås på avbetalning.


Snart började skogens omfamnande mörkar glesna och jag kände lukten av den bittra lukten av saltvatten, snart stod jag vid kanten av havet.

Det var en vacker syn och jag kunde se ända till den punkten där världen tog slut och meningslösheten tog vid.

Framför mina fötter i vattenbrynet såg jag tre vita fiskar som simmade i cirklar, men det sket jag totalt i.


Jag tog konstruktivt upp den största stenen jag hittade och tog sen upp ett rep ur min väska, jag band repet med en knut och kontrollerade att det satt åt tillräckligt bra. Sen tog jag den andra änden och knöt om mitt ben och började sakta gå ut i den iskalla, men kristallklara vattnet.

När jag hade vatten ungefär vid min midja hörde jag en skakande och spöklik basröst i mitt huvud:


”Ni -Klaaaa- sh! Återvänd till stranden!”


Jag - ”Sorry, jag är lite upptagen just nu!” Jag följer pedagogiskt med handen från stenen via repet till min högerfot och vänder mig senare och börjar vada längre ut i den mörka vattnet.


”N-neh—ej, Niklas, du kan inte dö nu, du har mycket kvar av ditt öde. DU är den utvalde!”


Jag – ”Du, det sa dom också på media markt när jag köpte min tv, och vi vet ju hur det gick med den tv…”


Jag brister i störtgrått och bereder mig på att kasta ut stenen på det lite djupare delarna av stranden, men stoppas i sista sekund av den gastkramande rösten:

”Men du kommer hitta en stor skatt! Du kommer bli RIK, Nih-ihh-klas-sh!”

Jag vänder mig med en snabbhet hos en huggrom och svarar på frågan med en fråga:


Jag - ”Sa du… Pengar?” Jag blöter mina läppar och tittar intensivt åt hållet där rösten kom ifrån.

Rösten - ”Ja… … En JÄTTE SKATT! Flera miljoner… NEJ! MILJARDER!” När rösten sa ”MILJARDER” var jag redan upp på stranden och hade börjat värma upp för mitt äventyr med lite olika övningar.

Jag - ”Vad är du för något, varför kan jag inte se dig?”

Rösten ”Du kan visst se mig, du tittar bara inte.”

Rösten kom från en stor sten.


Jag - ”Är du en sten?” Sa jag med en förvirrad röst.

Stenen - ”Nej, för gudsskull, jag är en talande val!”

Jag - ”En talande val?” Jag kände mig mer förvirrad än innan jag fick ett svar.

Valen – ”Och inte vilken talande val som helst- ” Sa han men ett tonläge som om det fanns väldigt många talande valar här i världen och fortsatte:

Valen ”- Jag är en MAGISK talande val!” avslutande han belåtet.

Jag - ”Magisk? Vadå, kan du trolla, eller varför är du magisk?” frågade jag lite förbryllat

Valen - ”Nej, jag kan tala!”

Jag - ”Men då är du ju bara en magisk val?” konstaterade jag.

En lång tystnad föll.

Valen ”… Ja…”

Valen ”… Så kanske man kan lägga upp det med, men jag har det bara med för… ” Han harklade sig lite och fortsatte motvilligt:

Valen -… för att det ser snyggt ut i mitt CV, du vet… Nu under finanskrisen är det inte lätt att få något jobb, inte ens när man är en talande val, ska du veta!”
Fortsättning följer!

Kommentarer
Postat av: MrLeinad

Grymt rolig berättelse, vänta på mer från det sjuka sinnet som är din hjärna.

2009-12-04 @ 17:18:24
URL: http://danieltrakig.blogspot.com/
Postat av: Lina

Där ser du... du behöver inte vänta på att jga ska gifta mig med någon som är rik. det fixar du ju alldeles själv! :P

2009-12-04 @ 19:45:29
URL: http://linablank.blogg.se/
Postat av: Jonas

Brilliant! Helt enkelt brilliant! :D

2009-12-04 @ 20:49:54
Postat av: Mariel

HAHAHHAHAHA (Y)

2009-12-04 @ 21:20:57
Postat av: Lina

Vadå manfred är med? :O det är han ju inte alls det :O

2009-12-07 @ 16:46:26
URL: http://[email protected]

Skriv gärna din åsikt här!

P.S Cornflakes paketet tycker om när våra läsare har olika åsikter, bara det har samma åsikt som Niklas. D.S


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback